les blagues en norvegien

Vous souhaitez apprendre le norvégien ? Vous voulez vous motiver et vous entraider entre membres du forum ? Vous avez une interrogation ? Ce forum est pour vous !

Modérateurs : moonlight, Kristalina, laetitia, canadien, kari, Equipe Administration, Francois

Répondre
Fenris

Message par Fenris »

Snøball a écrit :
Fenris a écrit :To kuer satt på en høyspentmast og stekte vafler, da kom en flygende pakke knekkebrød forbi.
Da sa den ene kua: det er det sykeste jeg har sett!
øh... "Høyspentmast", hva er det?
Quant à "stekte vafler" et "knekkebrød", si ces mots se traduisent comme j'ai péniblement essayé de les déchiffrer (les vaches broutent des gaufres et c'est du pain sec qui vole ?), la blague est archi-surréaliste... :lol:

En tout cas j'admire, parce que si c'est le niveau linguistique quotidien de tes échanges avec tes collègues de bureau, tu es loin devant moi en norvégien Fenris ! (normal d'ailleurs, après 10 mois en Norvège...) :roll:
Je te rassure, moi aussi j'ai demandé pour le pilone electrique a haute tension :D

Le fameux pain sec qui volent c'est tout simplement les fameux petit pain suedois :D

J'adore le coté absurde de l'absurde... c'est parfait :P
Image
Snøball
Traducteur / Traductrice
Traducteur / Traductrice

Message par Snøball »

Jaja, perfekt ! En fait c'était sur "pylône à haute tension" que j'étais arrivé moi aussi pour "høyspentmast"; mais je n'arrivais pas à m'y résoudre, surtout à cause de "høy" qui aurait bien pu avoir quelque rapport avec le foin, ce qui aurait été logique dans une histoire de vaches.
Mais justement, c'était l'erreur à ne pas faire, chercher quelque chose de logique :P

Bon, pour ne pas être en reste au sujet des vaches, puisque c'est mon rayon, j'essaie de vous en raconter une autre française en norvégien. Elle avait eu grand succès dans les milieux paysans à l'époque (humour de terroir...) :

Husker du hva skjedde for noen år siden da engelske kuer ble gale pga smittsomme proteiner i maten de fikk?
To kuer spiser sammen i fjøset.
Den ene sier til naboen sin: Er du ikke skremt av alt vi fikk høre de siste dagene om gale kuer?
Og rolig svarer den andre: Ånei, jeg blir ikke redd. Løper ingen risiko, jeg. Jeg er en kanin.

:elan
Modifié en dernier par Snøball le jeu. juin 11, 2009 10:00 am, modifié 1 fois.
:neige
Fenris

Message par Fenris »

On viens de me dire au boulot que pour dire "maladie de la vache folle" c'est "Kugalskap" :D
Image
Klafse

Message par Klafse »

De to sandhaugene var gode venner, helt til den ene ble skuffet over den andre.
Norsk er ikke for pyser
Snøball
Traducteur / Traductrice
Traducteur / Traductrice

Message par Snøball »

Klafse a écrit :De to sandhaugene var gode venner, helt til den ene ble skuffet over den andre.
Dans le genre intraduisible, elle est pas mal celle-là. :)
Harrespil

Message par Harrespil »

Elle est géniale, cette dernière. Tu en as d'autres, Klafse?

"deux dunes s'entendaient bien , jusqu'à ce que l'une d'elles commence à faire sa bêcheuse"...so they stopped digging each other, or maybe they started ;)
Klafse

Message par Klafse »

Denne er kanskje litt i overkant tørr, men jeg tar sjansen:

Spørsmål: Hvor mange personer fra en nærmere angitt etnisk gruppe må til for å utføre en dagligdags oppgave?

Svar: Et endelig positivt heltall. Én for å utføre oppgaven, og resten for å oppføre seg på en måte som oppfattes som stereotyp for den etniske gruppen.
Norsk er ikke for pyser
Fenris

Message par Fenris »

Den nye presten var svært nervøs under framføringen av sin første preken.
Han spurte biskopen om råd til neste preken...
Biskopen forklarte,at neste søndag heller du Vodka i karaffelen..
Presten gjorde det og neste søndag talte han så det ga gjenlyd over hele
prestegjeldet.
Etter prekenen lå det en lapp fra biskopen på prestens kontor:

1. Neste gang bør du nippe og ikke drikke alt sammen...
2. Det heter de ti bud og ikke tolv...
3. Det var tolv disipler og ikke ti...
4. David drepte Goliat med en slynge,han sparka ikke dritten ut av idioten..
5. Vi omtaler ikke vår frelser, Jesus Kristus som Jens Kristian og gjengen hans...
6. Vi omtaler ikke korset som den fordømte planken..
7. Faderen, Sønnen og den Hellige ånd omtales ikke som gamlingen, junior og spøkelset..
8. Neste uke opptas kollekt til de fattige og ikke til den jævla bomsen...
9. Neste gang GÅR du ned fra alteret, ikke SKLIR på gelenderet
Image
Snøball
Traducteur / Traductrice
Traducteur / Traductrice

Message par Snøball »

Klafse a écrit :Spørsmål: Hvor mange personer fra en nærmere angitt etnisk gruppe må til for å utføre en dagligdags oppgave?
Svar: Et endelig positivt heltall. Én for å utføre oppgaven, og resten for å oppføre seg på en måte som oppfattes som stereotyp for den etniske gruppen.
Denne fikk jeg høre fra før på fransk.. eller, kanskje på engelsk... husker ikke. Forresten spiller det ingen rolle her. Jeg mener at vitsen synlig ikke er så typisk norsk som den om sandhaugene...
Klafse

Message par Klafse »

Snøball a écrit :
Klafse a écrit :Spørsmål: Hvor mange personer fra en nærmere angitt etnisk gruppe må til for å utføre en dagligdags oppgave?
Denne fikk jeg høre fra før på fransk.. eller, kanskje på engelsk... husker ikke. Forresten spiller det ingen rolle her. Jeg mener at vitsen synlig ikke er så typisk norsk som den om sandhaugene...
"Denne har jeg hørt før på fransk" eller "Denne fikk jeg høre for en tid tilbake på fransk"
"Jeg mener at vitsen helt klart ikke er så..."

OK, je me dois souvenir une autre. :)
Norsk er ikke for pyser
Klafse

Message par Klafse »

Det har vært et bankran, og politiet forhører en av bankfunksjonærene:

Politimannen: "Kan du beskrive raneren?"
Funksjonæren: "Nei, det er vanskelig, han var jo maskert, men... jo, det var én ting: Han virket fryktelig grådig!"
Norsk er ikke for pyser
Snøball
Traducteur / Traductrice
Traducteur / Traductrice

Message par Snøball »

:lol: :lol: :lol:
c-naptik

Message par c-naptik »

Faut rire ou pleurer ? C'est encore plus nul que les blagues dans Donald Duck....(rien contre toi Klafse !)
Snøball
Traducteur / Traductrice
Traducteur / Traductrice

Message par Snøball »

C'est justement pour ça que ça me fait rire, je pense à une petite cousine qui passait son temps à ressortir des blagues pêchées dans Picsou magazine. C'était elle qui me faisait rire beaucoup plus que les blagues...
Klafse

Message par Klafse »

c-naptik a écrit :Faut rire ou pleurer ? C'est encore plus nul que les blagues dans Donald Duck....(rien contre toi Klafse !)
Si tu contribues des mieux, je sois ravi :)
Norsk er ikke for pyser
Répondre